عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد پخش زنده بازی افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند
سرخط خبرها

یک فعال فرهنگی در هرات: مشهد آینه‌ای است که خود را در آن می‌بینیم

  • کد خبر: ۲۱۳۹۴۴
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۹
یک فعال فرهنگی در هرات: مشهد آینه‌ای است که خود را در آن می‌بینیم
گفت‌وگو با «ولی شاه بهره» رئیس فرهنگسرای «استاد عبدالواحد بهره» در شهر هرات افغانستان.

شهرآرانیوز | در یکی از شب‌های سرد زمستان مشهد، وقتی باران تازه شروع به باریدن کرده بود، به کافه کتاب آفتاب رفتم تا چرخی میان کتاب‌ها بزنم. همین که وارد شدم، صدای لهجه آشنای هراتی به گوشم آمد. صدایی که سال‌ها است صاحبش را می‌شناسم و او «محمدکاظم کاظمی» بود. کاظمی به دیدار «ولی شاه بهره» از چهره‌های فرهنگی هرات آمده بود. مردی که این روز‌ها در شرایطی که می‌توان آن را زمستان زبان فارسی در افغانستان نامید، در هرات مانده و رئیس فرهنگسرای «استاد عبدالواحد بهره» است.

زبان فارسی از افتخارات مردم افغانستان است

مسافر هرات در پاسخ به این سئوال که پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان و شرایط پیش آمده برای زبان فارسی وضعیت چگونه است؟ گفت: انسان موجودی است که با درک اصالت انسانی به ایفای رسالت انسانی خود می‌پردازد و هرگاه با تنگا‌ها مواجه می‌شود با متدولوژی و روش جدید می‌تواند برای رسیدن به هدفی که برای خود مشخص کرده است، تلاش کند. زبان فارسی دری یکی از لایه‌های شئون و اعتبارات تاریخی و فرهنگی و از افتخارات مردم افغانستان است و جایگاه خود را دارد. در این حوزه ما پیشکسوت‌هایی داشته‌ایم که در برهه‌های مختلف زمانی برای حفاظت از این میراث تلاش کرده‌اند. من فکر می‌کنم که حفاظت، نگهداری و پاسداشت بازتاب و معرفی ارزش‌ها یک وظیفه است، ما با درک اصالت فرهنگی و ادبی که داریم به ایفای رسالت می‌پردازیم. در عرفان داریم که، چون صوفی دارای حالاتی است به همین خاطر او ابن الوقت است. اما عارف که دارای مقامات است، ابوالوقت است. یعنی شرایط و فرازو فرود‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد. ما در طول ۴۵ سال گذشته با درک رسالت انسانی به ایفای وظیفه ادبی و فرهنگی خود پرداخته‌ایم. در شرایط امروز هم از طریق فرهنگسرا‌ها با تدبیر محافل، کار‌های آموزشی و فرهنگی را ادامه می‌دهیم و معتقدیم که این یکی از راه‌های پاسداری از زبان فارسی در شرایط امروز است. انجمن‌های ادبی، فرهنگی و عرفانی در هرات هنوز نفس می‌کشند و این انجمن‌ها هستند که:

غبارم لیک صد خورشید تابان در بغل دارم/ چراغ طورم و طوفان نخواهد کرد خاموشم

چراغ‌هایی که تور گونه باشند، چراغ‌هایی که جوششی باشند و الهی باشند، طوفان هم نمی‌تواند این چراغ‌ها را خاموش کند. هنوز نهضت‌های علمی، فرهنگی، ادبی و عرفانی به لطف خدا در هرات فعالیت می‌کنند و، چون مالک این ارزش‌ها هستند هرکدام به نوبه خود ادای دین می‌کنند.

یاران هم پیاله به هم خویش می‌شوند

ولی شاه بهره در پاسخ به این سئوال که مشهد در نگاه شما چگونه است، اظهارداشت: ما وقتی مشهد را می‌بینیم گویا در مقابل آینه‌ای هستیم و خود را در آن می‌بینیم. به قول صاحب دلی:

بیگانگی ز مجلس می‌خوارگان نجو/ یاران هم پیاله به هم خویش می‌شوند

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->